Szanowni Użytkownicy

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w waszej przeglądarce.

Polityka Cookies
Polityka prywatności
Regulamin

ROZUMIEM

Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

Liczba gwiazdek świadczy o standardzie i udogodnieniach, jakich można się spodziewać w hotelu.

Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

Liczba gwiazdek świadczy o standardzie i udogodnieniach, jakich można się spodziewać w hotelu. Im więcej, tym warunki są bardziej luksusowe.

Nie istnieje jednak żaden międzynarodowy dokument normujący wymogi, jakie muszą być spełnione w obiekcie, by otrzymał określoną liczbę gwiazdek. W każdym kraju obowiązują odrębne zasady i skale. Na dodatek są również rejony, gdzie takiej klasyfikacji nie stosuje się w ogóle (np. Skandynawia) lub jest dobrowolna (np. Anglia, Francja).

Oznaczenia te należy więc traktować z dystansem i przy wyborze hotelu za każdym razem upewnić się, jakie usługi są wliczone w cenę.

Sprawdź, czego możesz się spodziewać:

Hotele 1-gwiazdkowe


Hotele jednogwiazdkowe to obiekty o najmniejszej liczbie dodatkowych usług wliczonych w cenę. W każdym kraju obowiązują oddzielne standardy. Przedstawiony poniżej opis dotyczy hoteli jednogwiazdkowych w Polsce.

Wyposażenie pokoju, łazienka

Pokój musi posiadać podstawowe wyposażenie – łóżko (jednosobowe 90x200 cm lub dwuosobowe 140x200 cm), szafę lub wnękę garderobianą (min. 3 wieszaki dla każdego gościa), szafkę nocną lub stolik, biurko lub stół, krzesło dla każdego gościa (min. 2 krzesła), lustro, wieszak ścienny na odzież wierzchnią, lampkę nocną, lampkę do pracy oraz oświetlenie górne, dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego.
Uzupełnieniem wyposażenia są wykładzina dywanowa w całym pomieszczeniu lub dywaniki przy każdym łóżku, zasłony, żaluzje lub rolety, szklanki lub inne naczynia do picia dla każdego gościa.
Łazienka może znajdować się na korytarzu i być wspólna dla kilku pokoi. W łazience musi być ciepła i zimna wodą przez całą dobę.
Jeśli łazienka znajduje się w pokoju, powinna być wyposażona w wannę z baterią i natryskiem lub kabinę natryskową, umywalkę z blatem lub półką, wc. Wyposażenie uzupełniające to lustro, gniazdko z osłoną, pojemnik na śmieci oraz zestaw dla każdego gością: mydełko toaletowe lub dozownik z mydłem w płynie, ręcznik, szklanka lub jednorazowy kubek.

Minimalna powierzchnia pokoju w hotelu lub motelu 1-gwiazdkowym:

pokój 1-osobowy - 8 metrów kwadratowych
pokój 2-osobowy - 10 metrów kwadratowych
pokój 3-osobowy - 14 metrów kwadratowych
pokój 4-osobowy - 16 metrów kwadratowych
pokój 5-osobowy i większy - 20 metrów kwadratowych + 4 metry kwadratowe na każdą następną osobę

Wyposażenie hotelu

Przed wejściem musi znajdować się miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości. W przypadku hoteli znajdujących się poza zwartą zabudową miejską konieczne jest zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowego. Przy hotelach każdej kategorii miejsca na parkingu lub w garażu muszą być strzeżone.
W pokojach musi być dostępna wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna, w całym budynku przez całą dobę dostępna powinna być ciepła i zimna woda, goście powinni mieć dostęp przez całą dobę do telefonu i faksu znajdujących się w recepcji oraz do ogólnodostępnych radia i telewizji. W obiektach wyższych niż 4 piętra powinna znajdować się winda.

Obsługa gościa

W hotelu o tym standardzie wśród podstawowych usług znajdują się usługa budzenia, przechowywanie bagażu, pieniędzy i wartościowych przedmiotów, podawanie śniadań, sprzątanie pokoju codziennie lub na życzenie gościa.
Ponadto goście powinni mieć możliwość zakupu przez całą dobę ciepłych napojów (dopuszcza się możliwość działania automatów). Zmiana ręczników i pościeli powinny odbywać się co trzeci dzień lub na życzenie.
W hotelu powinno znajdować się miejsce ogólnodostępne, w którym można oglądać telewizję (nie dotyczy obiektów, gdzie telewizory znajdują się w pokojach).
Personel każdego hotelu jest przeszkolony w zakresie udzielania pierwszej pomocy.


Hotele 2-gwiazdkowe


W każdym kraju obowiązują oddzielne standardy. Przedstawiony poniżej opis dotyczy hoteli dwugwiazdkowych w Polsce.

Wyposażenie pokoju, łazienka

Pokój musi posiadać podstawowe wyposażenie – łóżko (jednosobowe 90x200 cm lub dwuosobowe 140x200 cm), szafę lub wnękę garderobianą (min. 3 wieszaki dla każdego gościa), szafkę nocną lub stolik, biurko lub stół, krzesło dla każdego gościa (min. 2 krzesła), lustro, wieszak ścienny na odzież wierzchnią, lampkę nocną, lampkę do pracy oraz oświetlenie górne, dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego, bagażnik.
Uzupełnieniem wyposażenia są wykładzina dywanowa w całym pomieszczeniu lub dywaniki przy każdym łóżku, zasłony, żaluzje lub rolety, szklanki lub inne naczynia do picia dla każdego gościa, radio.
Łazienka może znajdować się na korytarzu i być wspólna dla kilku pokoi. W łazience musi być ciepła i zimna wodą przez całą dobę.
Jeśli łazienka znajduje się w pokoju, powinna być wyposażona w wannę z baterią i natryskiem lub kabinę natryskową oraz w hotelach osłonę na wannę lub prysznic, umywalkę z blatem lub półką, wc. Wyposażenie uzupełniające to lustro, gniazdko z osłoną, pojemnik na śmieci oraz zestaw dla każdego gością: mydełko toaletowe lub dozownik z mydłem w płynie, ręcznik, szklanka lub jednorazowy kubek.

Minimalna powierzchnia pokoju w hotelu lub motelu 2-gwiazdkowym:

pokój 1-osobowy - 9 metrów kwadratowych
pokój 2-osobowy - 12 metrów kwadratowych
pokój 3-osobowy - 15 metrów kwadratowych
pokój 4-osobowy - 18 metrów kwadratowych
pokój 5-osobowy i większy - 22,5 metrów kwadratowych + 4,5 metry kwadratowe na każdą następną osobę

Wyposażenie hotelu

Budynek musi być oświetlony z zewnątrz i mieć wyodrębnione wejście dla gości.
Przed wejściem musi znajdować się miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości. W przypadku hoteli znajdujących się poza zwartą zabudową miejską konieczne jest zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowego. Przy hotelach każdej kategorii miejsca na parkingu lub w garażu muszą być strzeżone.
W pokojach musi być dostępna wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna, w całym budynku przez całą dobę dostępna powinna być ciepła i zimna woda, goście powinni mieć dostęp przez całą dobę do telefonu i faksu znajdujących się w recepcji oraz do ogólnodostępnych radia, telewizji i internetu. W obiektach wyższych niż 4 piętra powinna znajdować się winda.

Obsługa gościa

W hotelu o tym standardzie wśród podstawowych usług znajdują się usługa budzenia, przechowywanie bagażu, pieniędzy i wartościowych przedmiotów, podawanie śniadań, sprzątanie pokoju codziennie lub na życzenie gościa.
Ponadto goście powinni mieć możliwość zakupu przez całą dobę ciepłych napojów (dopuszcza się możliwość działania automatów). Zmiana ręczników i pościeli powinny odbywać się co trzeci dzień lub na życzenie.
W hotelu powinien znajdować się aperitif-bar lub bar kawowy, a także miejsce ogólnodostępne, w którym można oglądać telewizję (nie dotyczy obiektów, gdzie telewizory znajdują się w pokojach).
Personel każdego hotelu jest przeszkolony w zakresie udzielania pierwszej pomocy.


Hotele 3-gwiazdkowe


Hotele 3-gwiazdkowe to obiekty o podwyższonym standardzie. W każdym kraju obowiązują oddzielne standardy. Przedstawiony poniżej opis dotyczy hoteli trzygwiazdkowych w Polsce.

Wyposażenie pokoju, łazienka

Pokój musi posiadać podstawowe wyposażenie – łóżko (jednosobowe 90x200 cm lub dwuosobowe 140x200 cm), szafę lub wnękę garderobianą (min. 3 wieszaki dla każdego gościa), szafkę nocną lub stolik, biurko lub stół, krzesło dla każdego gościa (min. 2 krzesła), lustro, wieszak ścienny na odzież wierzchnią, lampkę nocną, lampkę do pracy oraz oświetlenie górne, bezpośredni i łatwy dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego przy miejscu do pracy, bagażnik.
Uzupełnieniem wyposażenia są wykładzina dywanowa w całym pomieszczeniu lub dywaniki przy każdym łóżku, zasłony, żaluzje lub rolety, szklanki lub inne naczynia do picia dla każdego gościa, woda butelkowana dla każdego gościa, radio, telewizor, telefon, hotelowe materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia oraz igielnik.
UŁazienka powinna być wyposażona w wannę z baterią i natryskiem lub kabinę natryskową oraz w osłonę na wannę lub prysznic, umywalkę z blatem lub półką, wc. Wyposażenie uzupełniające to lustro, gniazdko z osłoną, pojemnik na śmieci oraz zestaw dla każdego gością: mydełko toaletowe lub dozownik z mydłem w płynie, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka lub jednorazowy kubek.

Minimalna powierzchnia pokoju w hotelu lub motelu 2-gwiazdkowym:

pokój 1-osobowy - 10 metrów kwadratowych
pokój 2-osobowy - 14 metrów kwadratowych
pokój 3-osobowy - 16 metrów kwadratowych

Wyposażenie hotelu

Budynek musi być oświetlony z zewnątrz i mieć wyodrębnione wejście dla gości. Nad wejście powinna być zamintowana osłona chroniąca przed deszczem lub wejście powinno znajdować się we wnęce. Zamiast tego możliwe jest zainstalowanie drzmi obrotowych lub otwierających się automatycznie. Droga dostaw towarów powinna być wyznaczona w innym miejscu. Nie dotyczy to hoteli znajdujących się w zwartej zabudowie miejskiej.
Przed wejściem musi znajdować się miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości. W przypadku hoteli znajdujących się poza zwartą zabudową miejską konieczne jest zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowego. Przy hotelach każdej kategorii miejsca na parkingu lub w garażu muszą być strzeżone.
W pokojach musi być dostępna wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna, w całym budynku przez całą dobę dostępna powinna być ciepła i zimna woda, goście powinni mieć dostęp przez całą dobę do telefonu i faksu znajdujących się w recepcji oraz do ogólnodostępnych radia, telewizji i internetu. W części ogólnodostępnej musi działać wentylacja mechaniczna. W obiektach wyższych niż 3 piętra powinna znajdować się winda.

Obsługa gościa

W hotelu o tym standardzie wśród podstawowych usług znajdują się usługa budzenia, przechowywanie bagażu, pieniędzy i wartościowych przedmiotów, podawanie śniadań, sprzątanie pokoju codziennie lub na życzenie gościa.
Ponadto goście powinni mieć możliwość zakupu przez całą dobę ciepłych napojów (dopuszcza się możliwość działania automatów), room service czynny jest co najmniej przez 18 godzin na dobę. Dostęne powinny być również usługi prania, prasowania, czyszczenia bielizny i odzieży, zmiana pościeli i ręczników co trzeci dzień lub na życzenie.
W hotelu powinna znajdować się restauracja oraz aperitif-bar lub bar kawowy, a także sala klubowa z telewizorem. Dopuszcza się brak restauracji, jeśli w odległości do 500 metrów znajduje się taki obiekt. Personel hotelu powinien nosić jednolite stroje.
Personel każdego hotelu jest przeszkolony w zakresie udzielania pierwszej pomocy.


Hotele 4-gwiazdkowe


Hotele 4-gwiazdkowe to obiekty o bardzo wysokim standardzie i szerokiej ofercie usług. W każdym kraju obowiązują oddzielne standardy. Przedstawiony poniżej opis dotyczy hoteli czterogwiazdkowych w Polsce.

Wyposażenie pokoju, łazienka

Pokój musi posiadać podstawowe wyposażenie – łóżko (jednosobowe 90x200 cm lub dwuosobowe 140x200 cm), szafę lub wnękę garderobianą (min. 3 wieszaki dla każdego gościa), szafkę nocną lub stolik, biurko lub stół, jedno krzesło, fotele wypoczynkowe co najmniej dwa lub kanapa (jeden fotel w pokoju jednoosobowym), stolik, lustro, wieszak ścienny na odzież wierzchnią, lampkę nocną, lampkę do pracy oraz oświetlenie górne, bezpośredni i łatwy dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego przy miejscu do pracy, bagażnik.
Uzupełnieniem wyposażenia są wykładzina dywanowa w całym pomieszczeniu lub dywaniki przy każdym łóżku, zasłony, żaluzje lub rolety, szklanki lub inne naczynia do picia dla każdego gościa, woda butelkowana dla każdego gościa, minibar lub lodówka, radio, telewizor, telefon, hotelowe materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia oraz igielnik, suszarka do włosów.
Łazienka powinna być wyposażona w wannę z baterią i natryskiem lub kabinę natryskową oraz w osłonę na wannę lub prysznic, umywalkę z blatem lub półką, wc. Wyposażenie uzupełniające to lustro, gniazdko z osłoną, pojemnik na śmieci oraz zestaw dla każdego gością: mydełko toaletowe lub dozownik z mydłem w płynie, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka lub jednorazowy kubek.

Minimalna powierzchnia pokoju w hotelu lub motelu 2-gwiazdkowym:

pokój 1-osobowy - 12 metrów kwadratowych
pokój 2-osobowy - 16 metrów kwadratowych
apartament - 25 metrów kwadratowych + sypialnia z łazienką, część wejściowa z wydzielonym wc

Wyposażenie hotelu

Budynek musi być oświetlony z zewnątrz i mieć wyodrębnione wejście dla gości. Nad wejście powinna być zamintowana osłona chroniąca przed deszczem lub wejście powinno znajdować się we wnęce. Zamiast tego możliwe jest zainstalowanie drzmi obrotowych lub otwierających się automatycznie. Droga dostaw towarów powinna być wyznaczona w innym miejscu. Nie dotyczy to hoteli znajdujących się w zwartej zabudowie miejskiej.
Przed wejściem musi znajdować się miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości. W przypadku hoteli znajdujących się poza zwartą zabudową miejską konieczne jest zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowego. Przy hotelach każdej kategorii miejsca na parkingu lub w garażu muszą być strzeżone.
W pokojach oraz w części ogólnodostępnej musi działać klimatyzacja, w całym budynku przez całą dobę dostępna powinna być ciepła i zimna woda, goście powinni mieć dostęp przez całą dobę do telefonu i faksu znajdujących się w recepcji oraz do ogólnodostępnych radia, telewizji i internetu. W obiektach wyższych niż 2 piętra powinna znajdować się winda.

Obsługa gościa

W hotelu o tym standardzie wśród podstawowych usług znajdują się usługa budzenia, przechowywanie bagażu, pieniędzy i wartościowych przedmiotów, podawanie śniadań, sprzątanie pokoju codziennie lub na życzenie gościa.
Ponadto goście powinni mieć możliwość zakupu przez całą dobę ciepłych napojów, room service czynny jest co najmniej przez 18 godzin na dobę, w hotelach (ale nie w motelach) musi być możliwość zamówienia kwiatów lub działać kwiaciarnia. Dostęne powinny być również usługi prania, prasowania, czyszczenia bielizny i odzieży, zmiana pościeli i ręczników codziennie lub na życzenie.
W hotelu powinna znajdować się restauracja oraz aperitif-bar lub bar kawowy. Na terenie hotelu powinny znajdować się również sale konferencyjne, co najmniej dwa rodzaje usług związanych z odnową biologiczną (np. basen, sauna, siłownia, solarium, masaże itp.). Personel hotelu powinien nosić jednolite stroje.
Personel każdego hotelu jest przeszkolony w zakresie udzielania pierwszej pomocy.


Hotele 5-gwiazdkowe


Hotele 5-gwiazdkowe to obiekty o najwyższym standardzie i szerokiej ofercie usług. W każdym kraju obowiązują oddzielne standardy. Przedstawiony poniżej opis dotyczy hoteli pięciogwiazdkowych w Polsce.

Wyposażenie pokoju, łazienka

Pokój musi posiadać podstawowe wyposażenie – łóżko (jednosobowe 90x200 cm lub dwuosobowe 140x200 cm), szafę lub wnękę garderobianą (min. 3 wieszaki dla każdego gościa), szafkę nocną lub stolik, biurko lub stół, jedno krzesło, fotele wypoczynkowe co najmniej dwa lub kanapa (jeden fotel w pokoju jednoosobowym), stolik, lustro, wieszak ścienny na odzież wierzchnią, lampkę nocną, lampkę do pracy oraz oświetlenie górne, bezpośredni i łatwy dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego przy miejscu do pracy, bagażnik.
Uzupełnieniem wyposażenia są wykładzina dywanowa w całym pomieszczeniu lub dywaniki przy każdym łóżku, zasłony, żaluzje lub rolety, szklanki lub inne naczynia do picia dla każdego gościa, woda butelkowana dla każdego gościa, minibar lub lodówka, radio, telewizor, telefon, hotelowe materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia oraz igielnik, suszarka do włosów, sejf.
Łazienka powinna być wyposażona w wannę z baterią i natryskiem lub kabinę natryskową oraz w osłonę na wannę lub prysznic, umywalkę z blatem lub półką, wc. Wyposażenie uzupełniające to lustro, gniazdko z osłoną, pojemnik na śmieci oraz zestaw dla każdego gością: mydełko toaletowe lub dozownik z mydłem w płynie, ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy, szklanka lub jednorazowy kubek, waga, telefon w łazience.

Minimalna powierzchnia pokoju w hotelu lub motelu 2-gwiazdkowym:

pokój 1-osobowy - 14 metrów kwadratowych
pokój 2-osobowy - 18 metrów kwadratowych
apartament - 25 metrów kwadratowych + sypialnia z łazienką, część wejściowa z wydzielonym wc

Wyposażenie hotelu

Budynek musi być oświetlony z zewnątrz i mieć wyodrębnione wejście dla gości. Nad wejściem powinna być zamintowana osłona chroniąca przed deszczem lub wejście powinno znajdować się we wnęce. Zamiast tego możliwe jest zainstalowanie drzmi obrotowych lub otwierających się automatycznie. Droga dostaw towarów powinna być wyznaczona w innym miejscu. Nie dotyczy to hoteli znajdujących się w zwartej zabudowie miejskiej. Drogi dla gości i bagażu powinny być oddzielne.
Przed wejściem musi znajdować się miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości. W przypadku hoteli znajdujących się poza zwartą zabudową miejską konieczne jest zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowego. Przy hotelach każdej kategorii miejsca na parkingu lub w garażu muszą być strzeżone.
W pokojach oraz w części ogólnodostępnej musi działać klimatyzacja, w całym budynku przez całą dobę dostępna powinna być ciepła i zimna woda, goście powinni mieć dostęp przez całą dobę do telefonu i faksu znajdujących się w recepcji oraz do ogólnodostępnych radia, telewizji i internetu. W obiektach wyższych niż 1 piętro powinna znajdować się winda. Jeśli w podziemiach znajdują się pomieszczenia dostępne dla gości, np. basen czy garaż, tam również powinna dojeżdżać winda.

Obsługa gościa

W hotelu o tym standardzie wśród podstawowych usług znajdują się usługa budzenia, przechowywanie bagażu, pieniędzy i wartościowych przedmiotów, podawanie śniadań, sprzątanie pokoju codziennie lub na życzenie gościa.
Ponadto goście powinni mieć możliwość zakupu przez całą dobę ciepłych napojów, room service czynny jest co najmniej przez 18 godzin na dobę, w hotelach (ale nie w motelach) musi być możliwość zamówienia kwiatów lub działać kwiaciarnia. Dostęne powinny być również usługi prania, prasowania, czyszczenia bielizny i odzieży, zmiana pościeli i ręczników codziennie lub na życzenie.
W hotelu powinna znajdować się restauracja oraz aperitif-bar lub bar kawowy. Na terenie hotelu powinny znajdować się również sale konferencyjne, co najmniej dwa rodzaje usług związanych z odnową biologiczną (np. basen, sauna, siłownia, solarium, masaże itp.). Personel hotelu powinien nosić jednolite stroje.
Personel każdego hotelu jest przeszkolony w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Pamiętajcie!
Oznaczenia te należy więc traktować z dystansem i przy wyborze hotelu za każdym razem upewnić się, jakie usługi są wliczone w cenę.
Niewątpliwie, w wyborze obiektu, w którym chcecie spędzić spokojną noc i wypocząć, pomorze platforma ALKAVISIT - BOOKING SYSTEM w której wszystkie obiekty i oferty są dokładnie zweryfikowane przez administratorów systemu i użytkowników!

Do zobaczenia na szlaku :)

Tagi

Komentarze - 2

Agnieszka

" Bardzo fajny tekst. Odkryłam Was niedawno i przepadłam na kilka godzin – tyle macie ciekawych postów, a do tego wydajecie sie być bardzo sympatyczni 🙂 Inspirujecie, aż ma się ochotę faktycznie ruszyć tyłek i coś zrobić. Więc dzięki i powodzenia w spełnianiu opisanego wyżej celu! "

02 Czerwiec 2019 Odpowiedz

Tomek F.

" Dziękuję za rady. Na pewno z nich skorzystam przy okazji kolejnej zagranicznej wyprawy 🙂 "

22 Czerwiec 2019 Odpowiedz

Dodaj komentarz

Szukaj w blogu

Zalogowany autor

Skiba INFORMATYK, PODRÓŻNIK

Dziękuję Ci za wizytę. Jestem Skiba. Jestem po .... Czy to ważne?. Obecnie mieszkam w Andach i mam tutaj malutką firmę informatyczną oraz (od niedawna) malutkie wydawnictwo. A przede wszystkim jestem sobie najzwyczajniejszym w świecie podróżnikiem i włóczykijem. Serio 🙂

Popularne posty

Hotele historyczne.

Integer tincidunt. Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis...

28 Lipiec 2019

Rodzaje obiektów noclegowych.

In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo...

07 Lipiec 2019

Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and industry...

25 Maj 2019

Nasz Instagram

Kategorie